Omarm de Cloud, zegt Gartner
ook voor bedrijfskritische toepassingen
En vertrouw op de cloud zoals op een vliegtuig
Omarm de Cloud, zegt Gartner, ook voor bedrijfskritische toepassingen. En vertrouw erop zoals op een vliegtuig. Dat is een duidelijke boodschap van Gartner, een van ‘s werelds meest vooraanstaande adviesbureaus in informatietechnologie. En een belangrijke bevestiging voor bedrijven die hun operationele fabrieksdata real-time verwerken in de Cloud. Bijvoorbeeld met hai-app van HAI in de Microsoft Azure Cloud.
Het was Alan Waite, Managing Vice President bij Gartner, die deze stelling poneerde tijdens zijn voordracht bij de Infrastructure, Operations & Cloud Strategies Conference 2023 in Sydney.
Volgens Waite kunnen organisaties dus maar beter over hun aarzelingen ten aanzien van de Cloud heen stappen. Vendor lock-in is van alle tijden en storingen zijn schaars en duren nooit lang. De grote voordelen van clouddiensten wegen zwaarder, aldus Waite.
Vendor lock-in
Hij refereert aan de bezwaren die organisaties aanvoeren als ze twijfels hebben over de cloud. Hij vindt ze niet meer van deze tijd. Het argument dat er makkelijk sprake is van vendor lock-in, weerspreekt hij met de stelling dat er altijd sprake is geweest van vendor lock-in: denk aan VMware in het datacentrum of Cisco in het netwerk. Bedrijven die clouddiensten afnemen zijn zich bewust van de risico’s van vendor lock-in, beheersen en accepteren die risico’s omdat ze er een geweldige clouddienstverlening voor terug krijgen. En, voegt hij eraan toe, de huidige strategieën van leveranciersmanagement voldoen ook in de omgang met de grote Cloud providers. Hij refereert hierbij aan de drie grote cloud providers die wereldwijd (China buiten beschouwing gelaten) de markt in handen hebben: Microsoft Azure, Amazone Web Services en Google.
Mensen stappen doorgaans met gemak in het vliegtuig maar hebben daar veel minder controle over dan bij het rijden in een auto. Toch is het risico dat je wat overkomt in een auto veel groter dan in een vliegtuig. Zo zouden volgens de analist organisaties ook meer moeten vertrouwen op de cloudaanbieders.
Storingen minder frequent en korter
Een ander veelgehoord bezwaar vormen de storingen bij de aanbieders van clouddiensten. Die vallen reuze mee, blijkt uit de data die Gartner hierover verzameld heeft. En waar er wel uitval is, vindt dat hooguit plaats in een enkele regio en is het binnen een paar uur opgelost. “De kans dat de bedrijfsvoering, of bijvoorbeeld het wereldwijde financiële systeem, met een grote uitval te maken krijgt als gevolg van een grote Cloud storing is klein”, aldus de analist.
Waite ziet geen noodzaak in het optuigen van een complex systeem met verschillende cloudaanbieders (multi cloud) om in geval van een probleem over te kunnen schakelen naar een andere dienstverlener. Volgens hem is de beste strategie om gebruik te maken van de veiligheidskleppen die de Cloud aanbieder zelf aanbiedt voor deze situaties.
We stappen toch ook zonder bezwaren in een vliegtuig?
Een derde bezwaar dat Waite nogal eens hoort is dat de clouddiensten veel minder informatie bieden over hoe de applicaties ervoor staan: de zogenaamde “system health” informatie die lokaal geïnstalleerde systemen wel bieden. ICT afdelingen worden daar nogal eens zenuwachtig van. Waite maakt daarbij een vergelijking met de luchtvaart. Mensen stappen doorgaans met gemak in het vliegtuig maar hebben daar veel minder controle over dan bij het rijden in een auto. Toch is het risico dat je wat overkomt in een auto veel groter dan in een vliegtuig. Zo zouden volgens de analist organisaties ook meer moeten vertrouwen op de cloudaanbieders.
Een compleet verslag van de voordracht van Waite vinden we in The Register.
Laat je inspireren
Benieuwd naar nog meer praktijkvoorbeelden van slim gebruik van fabrieksdata, speciaal in de food industrie?
Laat je inspireren door successen van anderen op het gebied van OEE, kwaliteit, vrijgave, golden batch, CIP-reinigingen, operator ondersteuning, data analyse, in-line meten, fabrieksdashboards, … en nog veel meer.
Mis het niet en volg ons op LinkedIn: